Bruiajul dronelor în Europa de Est

Bruiajul dronelor în Europa de Est

În ultimii ani, de la începutul războiului din Ucraina, ambele părți au folosit sisteme de bruiaj pentru a perturba sistemele de urmărire și control ale UAV-urilor.

Aceste sisteme afectează toate țările aflate în apropierea zonei de luptă. Rusia este principala sursă de bruiaj GPS sau RF și folosește aceste tehnici prin instalarea de sisteme în apropierea Europei, fie pe teritoriile sale, fie pe cele ale aliaților.

De ce bruiajul GPS și RF este negativ pentru drone?

Practic, bruiajul este ca zgomotul de fond atunci când doi oameni vorbesc: cu cât zgomotul este mai intens, cu atât mai puține informații sunt transmise de la emițător la receptor.

În cazul bruiajului GPS, antena primește un semnal bun și unul perturbator pe aceleași frecvențe simultan, ceea ce afectează poziționarea. Drona poate pierde numărul de sateliți (sats), iar acest număr fluctuează mult, făcând zborul nesigur. În plus, dacă trebuie să colectați date, acestea nu vor include coordonate GPS sau vor fi calculate greșit.

Un alt tip de bruiaj GPS este cunoscut sub numele de spoofing, prin care se corupe direcția de zbor a dronei sau funcția de întoarcere la punctul de origine. Practic, drona poate fi deviată într-o zonă aleasă de sistemul de spoofing.

Bruiaj RF

În cazul bruiajului RF, primul sistem afectat este transmisia video, urmat de legătura de control, care cedează ultima. Dacă transmisia se întrerupe, o dronă inteligentă activează funcția de întoarcere acasă (RTH), presupunând că sistemul GPS este funcțional.

Hărți de interferențe GPS

În ultima perioadă, puteți verifica aceste interferențe pe harta GPSJAM GPS/GNSS Interference Map. Din păcate, aceste hărți nu sunt în timp real, astfel că nu veți putea detecta bruiajul exact în momentul zborului. Totuși, dacă o zonă a avut probleme acum două zile, este posibil ca acestea să persiste.

Experiența celor de la Skyline Drones Bruiaj RF la țărmul Mării Negre

Skyline Drones a participat la un exercițiu militar numit Opex24, fiind singura companie de drone implicată într-un scenariu practic de scanare a amenințărilor terestre, de coastă și offshore.

Au folosit drone variate, precum DJI M300 și UAV-uri puternice cu sarcină grea, cum ar fi Tundra 2 de la Hexadrone și Trinity Pro VTOL de la Quantum Systems. Fluxul video a început să se blocheze la altitudini de peste 50 m, fenomen amplificat de distanța mare dintre dronă și pilot. Singura soluție a fost să menținem altitudinea maximă la 30 m pentru a evita bruiajul.

Drona Tundra 2, cu transmisie pe 3 frecvențe, a avut un avantaj clar față de dronele DJI, care folosesc doar 2 frecvențe. Trinity Pro, care transmite doar telemetrie, nu a fost afectată semnificativ, deoarece transmisia în bandă îngustă limitează interferențele.

Bruiaj GPS la granița cu Ucraina

În timpul zborurilor din zona Histria, județul Constanța, au observat probleme severe cu sistemele GPS:

  • Dronele DJI: Numărul de sateliți fluctua între 0 și 15 în câteva secunde, anulând automat misiunile.
  • Tundra 2: Probleme minime datorită celor două antene GPS, care comunicau constant între ele și calculau direcția.
  • Trinity Pro: Interferențe moderate; la altitudini de 120 m, o treime din zonă nu a avut date GPS valide.

Semnal rezidual de bruiaj GPS

Semnalul de bruiaj poate afecta zone îndepărtate, dar impactul său este redus la o eroare minoră, detectabilă doar prin procesarea datelor comparativ cu GCP-uri (puncte de control la sol). Într-un proiect cu zboruri repetate în zone montane, am constatat o scădere treptată a preciziei RTK pe o perioadă de un an și jumătate.

Sfaturi pentru zborul în zone afectate de bruiaj

 

  • Zburați sub altitudinea afectată de bruiaj.
  • Nu intrați în panică dacă drona trece în modul Atti; aceasta își va menține altitudinea cu ajutorul barometrului.
  • Verificați datele GPS înainte de a părăsi zona. Folosiți GCP-uri pentru acuratețe.
  • Consultați harta GPS Jam pentru a estima riscul de interferență.


    Pentru alte articole similare dați click aici.
  • Înapoi la blog