Cuprumin 2024 - Revoluționarea cartografierii carierelor: Scanare LiDAR de ultimă generație la Roșia Poieni și Geamăna Tailings

Cuprumin 2024 - Revoluționarea cartografierii carierelor: Scanare LiDAR de ultimă generație la Roșia Poieni și Geamăna Tailings

Proiectul a avut ca scop scanarea și cartografierea detaliată a Carierei Roșia Poieni, a deversării acesteia și a iazului de decantare de la Geamăna, utilizând tehnologia LiDAR pentru a obține date precise și de înaltă rezoluție pentru toate suprafața de 865 ha.


Imagine 1 – Ariile de interes

Procesul s-a desfășurat în două etape după cum urmează:

Etapa 1: Generarea DSM-ului

În prima etapă, am generat un Model Digital al Suprafeței (DSM), care a servit drept bază pentru zborurile viitoare cu senzorul LiDAR. Scopul a fost menținerea unei altitudini constante față de sol, asigurând astfel o densitate uniformă a punctelor în norul de puncte rezultat în special având în vedere diferențele de nivel de peste 600m.

  1. Echipa 1 a fost responsabilă de scanarea carierei și a deversării, utilizând simultan două drone DJI Mavic 3 Enterprise echipate cu camere de 20 MP. Planurile de zbor au fost create în aplicația DJI Pilot 2, folosind funcția de real-time following, care permite menținerea unei distanțe constante față de sol prin intermediul senzorilor optici integrați în drone. Aceasta a contribuit la obținerea unui DSM de înaltă calitate.
  2. Echipa 2, formată dintr-o singură persoană, a gestionat scanarea iazului de decantare de la Geamăna, utilizând o dronă DJI M350 RTK echipată cu un senzor DJI Zenmuse P1 de 45 MP. Planul de zbor a fost realizat tot prin aplicația DJI Pilot 2, utilizând funcția de import DSM satelitar. Această metodă a permis menținerea unei distanțe constante față de sol, utilizând un DSM generat din imagini satelitare, suficient de precis pentru a servi ca bază pentru zborurile LiDAR ulterioare.

În cadrul primei etape au fost capturate peste 6.000 de imagini de-a lungul a 32 de zboruri în decursul unei singure zi.

Etapa 2: Capturarea datelor LiDAR

După capturarea datelor brute pentru DSM, acestea au fost procesate în aceeași zi, utilizând un workstation pentru a genera DSM-urile finale, care au stat la baza capturării datelor LiDAR.

Pentru capturarea datelor LiDAR, s-a utilizat software-ul UgCS (Universal Ground Control Software) pentru planificarea zborurilor.


Imagine 2 -  Misiunea de zbor LiDAR ce are la bază DSM-ul generat anterior din dronă

DSM-urile generate anterior au fost importate în UgCS și au servit ca bază pentru toate planurile de zbor, fie pentru Cariera Roșia Poieni, deversare, sau iazul de decantare de la Geamăna.

Colectarea datelor a fost realizată cu ajutorul sistemului YellowScan Surveyor Ultra, care utilizează tehnologia LiDAR pentru a colecta date cu o densitate mare de puncte, esențială pentru cartografierea detaliată a suprafețelor mari. Cu un câmp vizual de 360°, acest sistem poate colecta 640.000 de puncte pe secundă într-un singur ecou, având capacitatea de a înregistra până la trei ecouri, ceea ce îl face deosebit de eficient în zone dificile, cum ar fi cele împădurite. Această caracteristică asigură o acoperire completă și detaliată, precum și o procesare rapidă a datelor. Surveyor Ultra oferă o precizie de 3,0 cm și o acuratețe de 2,5 cm, fiind ideal pentru aplicații care necesită măsurători extrem de precise.

Senzorul LiDAR a fost montat pe drona profesională Hexadrone Tundra 2, cunoscută pentru rezistența și modularitatea sa, concepută pentru a face față celor mai solicitante misiuni. Drona poate transporta o sarcină utilă de până la 8 kg datorită posibilității de a schimba rapid brațele, ceea ce a permis un timp de zbor de până la 42 de minute fiind echipată cu sistemul LiDAR în cadrul acestui proiect. Tundra 2 este echipată cu funcția de terrain following, esențială pentru menținerea unei altitudini constante față de sol, utilizând DSM-ul generat anterior. Proiectată pentru a rezista la praf și apă (conform standardului IP54) și testată pentru cele mai dure condiții, Tundra 2 oferă fiabilitate și performanță, fiind certificată UAF și folosită inclusiv de armatele franceze. În mai puțin de 3 minute, drona poate fi pregătită și gata de utilizare, transportul său fiind ușor datorită unui rucsac special dezvoltat în colaborare cu forțele speciale franceze sau unei carcase de protecție tip Pelicase.


Figură 3 – Nor de puncte colorat, Carieră

În cadul celei de-a doua etape au fost generate 649GB de date de-a lungul a 17 zboruri având ca rezultat un nor de puncte (model digital) format din 3.541.723.963  (da, 3.5 miliarde) de puncte.

 

Înapoi la blog