Un sit arheologic unic, cu o vechime de peste 3.500 de ani, a fost descoperit pe traseul șantierului de modernizare a căii ferate dintre Timișoara și Arad. Arheologii de la Muzeul Național de Istorie au găsit 21 de situri importante, inclusiv un cimitir sarmatic vechi de 1.900 de ani, un mormânt uriaș de animale și locuințe de lut. Aceasta este cea mai mare descoperire de acest gen din România, iar astfel de situații pun în lumină necesitatea tehnologiilor moderne, precum radarul de penetrare a solului (GPR), care pot transforma modul în care sunt abordate aceste proiecte.
A fost descoperit un cimitir de animale. Foto: captură video
Ce este tehnologia GPR și cum funcționează?
Radarul de penetrare a solului (GPR) utilizează unde electromagnetice pentru a detecta și mapa structuri subterane. Această tehnologie permite identificarea limitelor siturilor arheologice, localizarea obiectelor îngropate și furnizarea unei hărți tridimensionale detaliate fără a afecta stratul de suprafață.
Integrarea unui sistem GPR cu o dronă, cum este modelul Zond Aero 500, aduce numeroase avantaje. Drona planifică și execută zboruri precise folosind software-ul UgCS, iar rezultatele oferă o imagine clară a obiectelor îngropate, chiar și în condiții dificile.
Cum ajută GPR în descoperirile arheologice?
Radarul de penetrare a solului (GPR) este un instrument esențial pentru descoperirile arheologice, oferind informații precise despre structurile ascunse sub pământ. Iată câteva exemple concrete:
-
Cartografierea siturilor:
În cazul cimitirului sarmatic descoperit lângă Timișoara, un GPR ar fi putut crea o hartă detaliată a locuințelor de lut și a mormintelor de animale, delimitând clar limitele sitului înainte de săpături. Această abordare ar fi prevenit intervențiile invazive în zonele sensibile. -
Protejarea patrimoniului:
Descoperirea structurilor de lut vechi de 3.500 de ani ar fi fost mult mai eficientă folosind GPR. Acesta ar fi putut detecta obiectele fragile fără riscul de deteriorare, permițând arheologilor să planifice săpăturile cu grijă. -
Eficiență sporită:
GPR poate identifica rapid obiecte și structuri îngropate. De exemplu, Zond Aero 500 are o penetrare de până la 4 metri și poate detecta obiecte mici, de până la 10 cm diametru, în soluri cu condiții medii. Această tehnologie ar fi redus semnificativ timpul necesar cercetărilor pentru delimitarea sitului.
Săpături arheologice lângă Timişoara. Foto: captură video
Impactul asupra lucrărilor de modernizare a căii ferate
Proiectele feroviare se confruntă frecvent cu întârzieri cauzate de descoperiri arheologice. Utilizarea GPR poate îmbunătăți considerabil gestionarea acestora:
-
Detectarea obstacolelor înainte de săpături:
În lucrările de modernizare dintre Timișoara și Arad, un GPR ar fi putut identifica structurile subterane din situl sarmatic înainte de intervențiile mecanizate, evitând distrugerea accidentală a mormintelor sau locuințelor antice. -
Reducerea întârzierilor:
GPR oferă informații în timp real despre dimensiunea și distribuția siturilor. În cazul locuințelor de lut, tehnologia ar fi putut delimita zonele de interes fără să oprească complet lucrările feroviare. -
Sprijinirea colaborării între echipe:
Inginerii și arheologii pot lucra mai eficient, folosind datele oferite de GPR pentru a ajusta traseul lucrărilor, fără a compromite obiectivele istorice sau de infrastructură.
Exemple practice ale tehnologiei GPR
- Locuințele de lut: GPR poate detecta structuri antice fragile. În soluri uscate, adâncimea de penetrare poate ajunge până la 4 metri. Datele colectate ar fi putut fi utilizate pentru crearea unui model tridimensional al locuințelor sarmate, oferind o perspectivă detaliată asupra arhitecturii antice
- Mormintele de animale: GPR poate detecta chiar și diferențele subtile de densitate în sol, făcând posibilă identificarea mormintelor de mari dimensiuni înainte de săpături. Aceasta ar fi permis o planificare mai bună a lucrărilor feroviare.
- Delimitarea cimitirului sarmatic: Tehnologia poate identifica rapid zonele de interes, protejând în același timp artefactele. De exemplu, Zond Aero LF, cu o penetrare de până la 15 metri, ar fi ideal pentru detectarea structurilor mai mari sau mai adânci
O tehnologie care unește trecutul și viitorul
Descoperirile de pe șantierul din vestul țării demonstrează importanța protejării patrimoniului cultural, iar tehnologiile moderne precum GPR pot face această sarcină mai ușoară. Pentru CFR, integrarea GPR ar putea transforma proiectele de infrastructură, asigurând atât protejarea istoriei, cât și modernizarea eficientă a transportului feroviar.
Pentru detalii suplimentare despre beneficiile GPR și utilizarea Zond Aero 500, consultați articolul nostru dedicat aici.