Legislatie drone

Legislație drone 2021: Cum zbori legal cu drona în România

Legislație drone 2021: Cum zbori legal cu drona în România?

Pentru a asigura libera circulație a dronelor în siguranță în Uniunea Europeană, EASA a elaborat norme europene comune. Această abordare are ca scop aplicarea celor mai înalte măsuri standard de siguranță obținute în aviație civilă și în cazul dronelor.

Noile reglementări se bazează pe o evaluare a riscului de exploatare și stabilesc un echilibru între obligațiile producătorilor de drone cât și ale operatorilor în ceea ce privește siguranța, respectarea vieții private, protecția mediului, protecția împotriva zgomotului și securitatea.

Noua legislație se asigură că piloții de drone, fie că sunt de natură recreativă sau profesională, vor înțelege în mod clar regulile privind siguranța zborului și ce le este permis. Totodată, noile reglementari acoperă fiecare tip de operațiune în cazul:

  • Celor care nu necesită o autorizație de zbor;

  • Celor care necesită o autorizație de zbor și de operator certificat.

Cine trebuie să se înregistreze?

Piloții care dețin o dronă cu o masă mai mare de 250g, care nu este o jucărie sau este echipată cu cameră video și microfon trebuie înmatriculată la Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) și să susțină examenul teoretic pentru categoria în care dorește să opereze, înainte de a avea permisiunea de zbor.

Care sunt cerințele minime de pregătire a piloților la distanță conform noii legislații?

Noile categorii bazate pe tipurile de operațiuni:

De la 1 Ianuarie 2021, există 3 categorii de operațiuni bazate pe nivelurile de risc.

Categoria „Open” („Deschisă”)

Categoria „Open” se adresează tipurilor de operațiuni cu cel mai scăzut risc, cu condiția ca operatorul de drone să îndeplinească cerințele minime pentru categoria în care intenționează să zboare. Această categorie este împărțită în 3 subcategorii denumite A1, A2 și A3, iar fiecare dronă este marcată cu o etichetă de identificare a clasei: C0, C1, C2, C3 și C4.

Deoarece etichetele de identificare a clasei vor fi disponibile mai târziu pe piață, dronele fără eticheta de identificare pot fi utilizate până la 1 ianuarie 2023, verificând greutatea dronei pentru identificarea subcategoriei din tabelul de mai jos (sursa).

Riscurile operaționale din categoria “deschis” sunt considerate reduse și prin urmare, nu este necesară autorizarea înainte de începerea unui zbor dacă îndepliniți cerințele categoriei necesare.

Excepție: Instruirea nu este obligatorie dacă UAS-ul are o etichetă C0 sau dacă, fără o etichetă de identificare a clasei, masa sa este mai mică de 250g.

 UAS  Operațional  Operator/pilot dronă
 Clasa MTOM Subcategoria Restricții operaționale Înregistrarea operatorului la distanță Competențe pilot la distanță Vârsta minimă
De construcție privată <250g A1 (poate de asemenea zbura în categoria A3)  - nu zboară deasupra persoanelor neimplicate (dacă se întâmplă, trebuie minimizat timpul de survol);

 

-nu zboară deasupra mulțimilor de oameni

Nu, dacă drona nu are camera/senzor și drona nu este de jucărie  - nu necesită instruire Nu este vârstă minimă
Drona fără clasa de identificare  <500g  Da - citește manualul utilizatorului;

 

- efectuează instruirea și examinarea la AACR

16
Drona fără clasă de identificare  <2kg A2 (poate de asemenea zbura în categoria A3) - nu zboară deasupra mulțimilor de oameni;

 

- păstrează distanța orizontală de 50 m de persoanele neimplicate

Da - citește manualul utilizatorului;

 

- efectuează instruirea și examinarea la AACR

16
Dronă fără clasa de identificare  <25kg  A3 - nu zboară în apropierea persoanelor;

 

- zboară în afara zonelor urbane (150 m distanță)

Da - citește manualul utilizatorului;

 

- efectuează instruirea și examinarea la AACR

16

Subcategoria A1 drone

Subcategoria A2 drone

Subcategoria A3 drone

Care sunt condițiile de încadrare în categoria „open”/ „deschisă”

  • Vârsta minimă a pilotului la distanță: 16 ani sau operațiunea este efectuată sub supravegherea directă a unui pilot la distanță care îndeplinește cerințele aplicabile;

  • Înregistrarea operatorului UAS (se pot aplica excepții);

  • Promovarea unei instruiri teoretice și a unui examen online;

  • Menținerea întotdeauna a UAS-ului în raza vizuală („vizualizarea primei persoane” și Modul „urmează-mă” pot fi considerate în anumite condiții ca fiind în raza vizuală);

  • Înălțimea maximă a operării: 120m;

  • Operarea la o distanță sigură de oameni în conformitate cu subcategoria A1 aplicabilă (fără survolarea mulțimilor de oameni și presupunerea că nu vor fi survolate persone neimplicate), A2 (fără survolarea persoanelor neimplicate și operațiuni la o distanță orizontală sigură) sau A3 (în cadrul operațiunii UAS fără pericol pentru persoanele neimplicate);

  • UAS cu o greutate maximă la decolare mai mică de 25kg și marcată conform cerințelor aplicabile;

  • Fără transport de mărfuri periculoase și fără lestarea de materiale.

În subcategoriile deschise A1 și A3 va trebui să urmăriți un curs de instruire și promovare a examenului asociat (online – e-learning). Examenul este compus din 40 de întrebări grilă, iar promovarea acestuia se obține cu un scor de minim 75% sau 30 de răspunsuri corecte.

În subcategoria deschise A2, după promovarea elementelor pentru subcategoria deschise A1 și A3, solicitantul va trebui să finalizeze o pregătire practică individuală (în condițiile operaționale din subcategoria deschise A3) și să promoveze un examen suplimentar. Examenul este compus din 30 de întrebări grilă, iar promovarea acestuia se obține cu un scor de minim 75% sau 22 de răspunsuri corecte.

În cazul în care nu veți reuși să obțineți un punctaj necesar, testul se poate repeta după 24 h.

Răspunsurile întrebărilor grilă se găsesc în documentația pusă la dispoziție de Autoritatea Aeronautică Civilă în platforma online din secțiunea drone. Tot aici veți putea susține examenul după ce ați studiat în amănunt materialele pregătite.

Dacă nu îndepliniți una dintre cerințele categoriei deschise (inclusiv distanțele orizontale de siguranță), intrați în categoria specifice. Categoria specifice se bazează pe metodologia SORA.

Categoria „Specific” („Specifice”)

Dacă nu ați îndeplinit cerințele categoriei „open”, inclusiv distanțele pe orizontală de siguranță, atunci vă încadrați în categoria „specific”, această categorie se adresează operațiunilor mai riscante.

Pentru a opera în această categorie, în calitate de operator de drone, aveți nevoie de autorizație operațională de la AACR, cu excepția în care operațiunea este acoperită de un scenariu standard.

În cazul în care operațiunea dumneavoastră nu este acoperită de un scenariu standard, atunci trebuie să aveți o autorizație operațională înainte de a începe operațiunea.

Pentru detalii în amănunt, va trebui să consultați documentația depusă de AACR în secțiunea drone.

Care sunt condițiile de încadrare în categoria „specific” („specifice”)

  • Vârsta minimă a pilotului la distanță: 16 ani;

  • Înregistrarea obligatorie a operatorului UAS;

  • Evaluarea specifică a riscului operațional („SORA”) efectuată de operatorul UAS înainte de a solicita autorizația AACR

Categoria „Certified” („certificate”)

Categoria „certificate” se adresează operațiunilor cu cel mai mare risc:

  • O mulțime de oameni este survolată cu un UAS cu o lungime mai mare de 3m;

  • Atunci când operațiunea implică transportul de persoane sau transportul de mărfuri periculoase care pot duce la un risc ridicat pentru terți în caz de accident;

  • Normele detaliate referitoare la categoria certificate sunt încă în curs de dezvoltare la nivelul UE.

Pentru a fi la curent cu ultimele reglementări și reguli de zbor pentru drone, va trebui să urmăriți platforma oferită de AACR, unde veți afla și de eventualele modificări care vor avea loc.

Înapoi la blog