Noua lege privind controlul spațiului aerian. Ce trebuie să știe operatorii de drone

Noua lege privind controlul spațiului aerian. Ce trebuie să știe operatorii de drone

Ce aduce nou Legea nr. 73/2025 privind controlul utilizării spațiului aerian național?

 

Legea nr. 73/2025 introduce un cadru juridic clar și ferm privind utilizarea spațiului aerian național, aplicabil atât aeronavelor cu pilot, cât și celor fără pilot la bord (UAV/UAS), precum și altor vehicule aeriene. În contextul evoluției accelerate a tehnologiilor fără pilot la bord și a provocărilor de securitate asociate, această lege redefinește responsabilitățile instituționale, reglementează strict autorizarea zborurilor și introduce măsuri de contracarare a utilizărilor neautorizate în spațiul aerian național.

 

Dacă folosești drone în scop profesional sau recreațional, este important să înțelegi ce aduce nou această reglementare.

 

Cine controlează spațiul aerian?

 

Controlul utilizării spațiului aerian național aparține Ministerului Apărării Naționale (MApN), prin serviciile militare de supraveghere și control. În anumite situații, acest control poate fi delegat temporar autorităților militare desemnate ale NATO. Unitățile de trafic aerian au obligația de a notifica aceste servicii militare cu privire la orice activitate aeriană suspectă sau neautorizată.

 

 

Ce înseamnă utilizarea neautorizată a spațiului aerian?

 

O aeronavă sau un vehicul aerian (inclusiv dronă/UAV) este considerat că utilizează neautorizat spațiul aerian național dacă: 

  • execută un zbor care nu este autorizat în conformitate cu procedura de autorizare a zborurilor reglementată și aprobată potrivit HG nr. 859/2021 cu modificările și completările ulterioare;
  • se abate de la ruta planificată fără aprobarea unităților de trafic aerian;
  • zboară în zone rezervate, segregate sau restricționate fără permisiunea autorităților competente și/sau a unității de trafic arondate;
  • execută un zbor fără respectarea condițiilor operaționale pentru zonele geografice UAS desemnate potrivit Regulamentul (UE) 2019/947;
  • întrerupe sistemele de identificare fără aprobarea unităților de trafic aerian;
  • efectuează zboruri pentru cartografiere, filmare sau fotografiere în dezacord cu legislația națională privind protecția informațiilor clasificate, respectiv fără avizul de survol emis de MApN (cu excepțiile prevăzute pentru zborurile din categoria „Deschisă”);
  • există suspiciuni privind transportul de materiale periculoase, persoane sau bunuri care fac obiectul unor restricții privind utilizarea spațiului aerian național;
  • este întreruptă legătura radio sau aeronava a fost deturnată;
  • zboară într-o zonă interzisă;
  • încalcă dispozițiile privind zborul deasupra unor zone de interes strategic (ex. București sau infrastructuri de securitate națională).

 

Ce înseamnă zbor legal pentru un UAV?

 

Conform legislației europene și a HG nr. 859/2021 cu modificările și completările ulterioare, un zbor UAS este autorizat doar dacă:

  • Are loc în afara zonelor de spațiu aerian unde furnizarea serviciilor de control al traficului aerian este obligatorie;
  • UAV-ul are o asigurare valabilă penru daune terților:
  • Se încadrează într-una din formele prevăzute în legislație:
    1. operațiune din categoria "Deschisă", care nu necesită autorizarea AACR; 
    2. operațiune din categoria "Specifică", care necesită autorizarea AACR sau existența unui Certificat de operator UAS ușor (LUC) precum și cazul în care zborul are oc într-un spațiu aerian rezervat exclusiv pentru zborul respectiv;
    3. zborul se desfășoară sub umbrela unei autorizații AACR pentru cluburi/asociații de aeromodelism;
    4. zborul este autorizat de un furnizor U-space și derulat într-un spațiu aerian U-space.

Dacă intenționezi să filmezi sau să zbori deasupra unor zone sensibile, precum Bucureștiul (respectând altitudinea maximă de 120 metri pentru categoria "Deschisă") sau infrastructuri strategice, ai nevoie și de un aviz de la MApN. Mai multe informații despre obținerea permisului MApN sunt disponibile în acest articol.

 

Zborurile în zona de frontieră se execută cu respectarea prevederilor specifice ale OUG nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările și completările ulterioare.

 

Ce riscă un UAV care încalcă legea?

 

Autoritățile pot aplica măsuri variate, de la identificare și neutralizare până la intervenție fizică (preluarea controlului aeronavei fără pilot, neutralizarea sau distrugere prin foc de nimicire), în funcție de nivelul de amenințare asociat cu categoria UAV-ului.

 

Legea oferă o bază legală clară pentru ca aceste intervenții să fie rapide și proporționale în special în cazul unui UAV care trece ilegal frontiera de stat a României și zboară în spațiul aerian național fără autorizare .

 

Pentru informarea tuturor operatorilor aeronavelor, linkurile către paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronautică, unde se regăsesc spațiile aeriene restricționate pentru accesul UAV, se publică pe site-urile Autorității Aeronautice Civile Române și Autorității Aeronautice Naționale Militare, precum și în Publicația de Informare Aeronautică AIP - România și în Publicația de informare aeronautică militară - Mil AIP Romania.

 

De asemenea, prin HG nr. 859/2021 sunt stipulate și contravențiile pentru nerespectarea prevederilor legale, sancțiunea fiind aplicată operatorului aeronavei. Amenda variază funcție de prevederea legală încălcată, pornind de la 2.000 lei până la 40.000 lei.

 

Legea nr. 73/2025 marchează un pas esențial în consolidarea controlului asupra spațiului aerian național, în contextul creșterii utilizării dronelor și a noilor provocări de securitate de la granița României. Operatorii UAV trebuie să fie pe deplin conștienți de noile cerințe legale și să își actualizeze practicile și autorizațiile pentru a evita sancțiuni și riscuri operaționale majore.

 

Cum te asiguri că zbori legal și în siguranță?

 

Noua Lege nr. 73/2025 reconfirmă un lucru esențial: utilizarea responsabilă a dronelor presupune cunoașterea în detaliu a reglementărilor aeronautice. Chiar dacă deții un echipament performant, simpla achiziție nu îți oferă automat dreptul de a-l utiliza oriunde și oricum. Orice operator de drone, fie în scop personal, fie în scop profesional sau instituțional, are obligația să se conformeze unui cadru legislativ care devine din ce în ce mai complex, în special în zonele urbane sau apropiate de infrastructuri sensibile.

 

Este motivul pentru care, înainte de a decola, ai nevoie de certificările UAS potrivite, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2019/947. Aceste certificate îți oferă garanția că înțelegi ce presupune planificarea unui zbor, ce restricții se aplică, cum te coordonezi cu autoritățile competente și, mai ales, cum previi incidentele.

 

Pentru a ”naviga” în acest context legislativ cu încredere, Skyline Academy este soluția educațională recomandată de La Orizont. Platforma oferă cursuri complete pentru categoria ”Deschisă” de operațiuni UAS, cu conținut actualizat constant în funcție de evoluțiile legislative naționale și europene.

 

Modulele A1&A3 și A2 sunt disponibile online. După parcurgerea completă a cursului, ești pregătit pentru examenul final de certificare Pilot dronă care se desfășoară pe platforma dedicată a Autorității Aeronautice Civile Române (AACR). Acesta presupune costuri suplimentare.

 

După ce ai trecut examenul online susținut pe platforma AACR și ai obținut certificatul de competență pentru Categoria ”Deschisă” – sub-categoriile A1&A3 și/sau A2, următorul pas obligatoriu este să te înregistrezi ca pilot UAV în Registrul AACR și să înmatriculezi drona cu care urmează să zbori. 

 

Aceste demersuri sunt esențiale pentru a putea zbura în legalitate pe teritoriul României.

 

Dronele sunt viitorul. Dar viitorul aparține celor bine pregătiți.

Înapoi la blog